«خروجِ» حاتمی کیا به پردیس ملت رسید
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۱۳۴۳۶
خرداد: هفتمین روز جشنواره سی و هشتم فیلم فجر با نمایش فیلمهایی همراه است که پیش از این کمتر تصویری از آنها منتشر شده و بیشتر کنجکاوی اصحاب رسانه را برانگیختهاند؛ مانند «خروج» آخرین ساخته «ابراهیم حاتمیکیا».
به گزارش خرداد ،امیرعباس رفیعی اولین فیلم سینمایی خود را با سرمایه گذاری سازمان اوج، برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به تصویر کشیدن اتفاقات سال ۶۰-۶۱ خصوصا آنهایی که به حزب توده مربوط است، باعث جنجالیتر شدن این فیلم سینمایی شده است. کارگردان فیلم در مصاحبهای گفته بود از آنجایی که افراد درگیر در این اتفاقات زنده هستند و میتوانستم بدون واسطه سراغشان بروم و تمام تلاشم این بود که هیچ ممیزی از هیچ طیف و گروهی نداشته باشم.
مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی، مهیار شاپوری، احمد لشینی، شهاب بهرامی، روزبه رئوفی، کیوان محمود نژاد، نجلا نظریان و ماهمنیر بیطاری بازیگران این فیلم سینمایی هستند. این فیلم سینمایی ساعت ۱۳.۰۳۰ در سانس اول به نمایش در می آید.
خروج
ابراهیم حاتمیکیا نزدیک ده سال قبل زمانی که درگیر ساخت فیلمهای سینماییاش بود به سوژههایی برخورد کرد که هر کدام به تنهایی قابلیت تبدیل شدن به سوژه یک فیلم بلند را داشتند. مسائلی که در زمان ساخت فیلمهای دعوت و گزارش یک جشن پیش آمد باعث شد او ابتدا به فکر ساختن یک مستند داستانی بلند بیفتد. اما طرحی که در ذهن ابراهیم حاتمیکیا شکل گرفت در نهایت منجر به ساخت فیلمی شد که امسال ساعت ۱۶.۳۰ در کاخ جشنواره به نمایش در میآید.
فیلم سینمایی خروج مشکلات معیشتی کشاورزان را روایت میکند و شرایط خاص اقتصادی مردم محروم کشور را به تصویر کشیده است. درونمایه اصلی این فیلم سینمایی اعتراض است. معترضی که میخواهد صدای خود را به دیگران برساند.
فرامرز قریبیان، پانتهآ پناهیها، جهانگیر الماسی، گیتی قاسمی، محمدرضا شریفی نیا، مهدی فقیه، سام قریبیان، محمد فیلی، آتش تقیپور، اکبر رحمتی، فرزاد حسنی، رامین پور ایمان و محسن صادقی نسب بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند.
آتابای
نیکی کریمی تنها کارگردان زنی است که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. او که با فیلم سینمایی شیفت شب، حضور در جشنواره را تجربه کرده است امسال کارگردانی فیلمی را برعهده گرفته که هادی حجازیفر فیلمنامه آن را به رشته تحریر درآورده است.
هادی حجازیفر، سحر دولتشاهی، جواد عزتی، دانیال نوروش، یوسفعلی دریادل و مهلقا مینوش ترکیب بازیگران این فیلم را تشکیل میدهند.
آتابای که نام طایفهای از ترکمانان ساکن ایران است، از آنجا که هیچ خبر و خلاصهای از تازهترین اثر نیکی کریمی در جایگاه کارگردان وجود ندارد، نمیتوان گفت موضوع اصلی چیست و آیا ربطی به زندگی سرلشکر دکتر هادی آتابای از نظامیان برجسته دوره پادشاهی رضاشاه پهلوی دارد یا نه.
یک مستند، یک فیلم کوتاه
ساخت مستند بحران، از آن چیزی که به نظر میرسد سختتر است. اما واقعگرایی همراه شدن تماشاگر با این سبک از مستند اغلب بیشتر از انواع دیگر مستندهاست. بسیاری از منتقدان معتقدند مستند زندگی در میان پرچمهای جنگی گام بلند یک فیلمساز در مستند بحران است.
این مستند که ساعت ۲۲.۳۰ در کاخ جشنواره اکران میشود را محسن اسلامزاده ساخته است. او حضور داعش در بخشی از افغانستان به تصویر میکشد. از زمانی که گروه تروریستی داعش شکل گرفتند، مستندهای زیادی در خصوص آن شکل گرفتهاند. نکته ای که شاید مستند زندگی در میان پرچمهای جنگی را کمی متمایز میکند حضور پر رنگ کارگردان به عنوان یکی از پرسوناژهای فیلم است که قصد دارد حقیقت حضور داعش در افغانستان را به نمایش بگذارد.
فیلم کوتاه مادر برفی را مرجان خسروی برای حضور در جشنواره فیلم فجر ساخته است. در این فیلم پسر نوجوانی قصد دارد جان همسر باردار خود را در شرایط سخت و برفی در یک روستایی صعبالعبور نجات دهد، اما هیچکدام از اهالی روستا حاضر به کمک کردن به او نیستند.
عباس پرویزی، حبیب تاجمیری، فاطمه نصیری، حدیث نجفی، شهلا خدادادی بازیگران اصلی فیلم مادر برفی هستند.
سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر ۱۲ تا ۲۲ بهمن سال جاری همزمان با گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به دبیری ابراهیم داروغهزاده برگزار میشود. در این دوره جشنواره آمار نهایی فیلمهای پذیرفته شده ۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ، ۱۰ فیلم در بخش نگاه نو، ۱۰ فیلم در بخش فیلم کوتاه و ۱۰ فیلم در بخش مستند به نمایش در میآیند که بعضی آثار پذیرفته شده در بخش نگاه نو در بخش سودای سیمرغ نیز با دیگر آثار رقابت دارند.
این جشنواره شامل بخش های مختلف؛ از جمله مسابقه سینمای ایران یا سودای سیمرغ (فیلم های سینمایی داستانی/ پویانمایی فیلمهای بلند داستانی که دارای پروانه ساخت یا نمایش از سازمان سینمایی باشند و تا قبل از بهمن ۱۳۹۸ اکران عمومی نشده و در هیچیک از رویدادها و جشنوارههای سینمایی داخلی و خارجی به نمایش در نیامده باشند)، نگاه نو (فیلم اول کارگردان: داستانی/ پویانمایی فیلمساز یا کارگردان اول، به هنرمندی اطلاق میشود که برای ساخت یا نمایش فیلم سینمایی خود برای نخستین بار، مجوزهای لازم و قانونی را از سازمان سینمایی کسب کرده باشد و پیش از این اثری از وی به عنوان فیلم سینمایی اکران یا در رویدادهای داخلی یا خارجی معرفی نشده باشد)، مستند بلند، کوتاه داستانی (با زمان نمایش حداقل ۳ و حداکثر ۱۵ دقیقه)، مسابقه تبلیغات سینمای ایران و مسابقه تجلی اراده ملی است.
جز پردیس ملت به عنوان کاخ اصلی جشنواره که محل نمایش فیلم ها برای اصحاب رسانه است، پردیس سینمایی آزادی، سینما استقلال، پردیس سینمایی ایرانمال، پردیس سینمایی باغ کتاب، پردیس سینمایی تماشا، سینما جوان، پردیس سینمایی راگا، پردیس سینمایی زندگی، پردیس سینمایی فرهنگ، سینما فجر اسلامشهر (سالن اصلی)، پردیس سینمایی کوروش، پردیس سینمایی کیان، سینما ماندانا، پردیس سینمایی مگامال و موزه سینما در مناطق مختلف شهر تهران، سینماهای مردمی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر خواهند بود.
برچسب ها: حاتمی کیا ، خروج
منبع: خرداد
کلیدواژه: حاتمی کیا خروج سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر ابراهیم حاتمی کیا فیلم سینمایی حضور در جشنواره ۱۰ فیلم در بخش پردیس سینمایی سودای سیمرغ فیلم کوتاه نمایش فیلم ساخت فیلم فیلم ها یک فیلم نگاه نو
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۱۳۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تندیسهای طلایی در دست راویان حقیقت
جشنوارهها عموما عامل انگیزشی بسیار قوی برای تولیدکنندگان آثار رسانه ای، هنری و پژوهشی هستند که این تولید کنندگان تلاش دارند تا علاوه بر محک خود در بستر جشنواره با تنوع تولید و اندیشه و دیدگاههای متفاوت نیز در موضوعات مورد علاقه خود بیشتر آشنا شوند و بر وجوه آموزشی موجود در جشنوارهها در کنار مباحث رقابتی توجه دارند.
امروز، معاونت صدای رسانه ملی به مأمن و مرکز مهم در زمینه مستندسازی تبدیل شده و حامی جدی مستندسازان است. مروری بر آثار ارائه شده در این دوره از جشنواره پژواک و اذعان داوران در این عرصه به خوبی اثبات میکند بسیاری از برنامه سازان پیشکسوت و جوان در حوزه مستندسازی آثار فاخر و تأثیرگذاری را ساخته و به سراغ سوژههای ناب برای مستندسازی رفتند.
جشنواره مستند رادیویی پژواک محملی شده تا قالب مستندسازی در رادیو احیا شود و مستندسازان رادیویی در فضایی سالم با یکدیگر رقابت کنند. همچنین در سایر شبکهها نیز فضای مناسبی برای پخش آثار شاخص و برتر مستند ایجاد کرده است. نتیجه این است که امروز، برنامههای مستندمحور رادیو، پرشنونده هستند و به واسطه رادیو، مستندها جایگاه ویژهای نزد ذائقه مردم یافته است.
از سوی دیگر جشنواره پژواک فرصتی فراهم کرده تا مردم هم در این جشنواره سهمی داشته باشند. هدف از این بخش، افزایش تعامل میان برنامه سازان و مخاطبان و از سوی دیگر شناسایی افراد مستعد در این حوزه است. همچنین آثار قابل داوری در بخش مردمی نسبت به دورههای گذشته به لحاظ کمی و کیفی رشد داشته و این نشان میدهد مردم علاقمند به این قالب از برنامه سازی هستند. ضمن این که در حوزه مردمی سعی شده گونههای راحت مستند (مستند روایی و گزارشی) گذاشته شود تا علاقمندان به این عرصه وارد میدان شوند. بخش مردمی جشنواره پژواک در راستای نگاه تحولی معاونت صدا مبنی بر راه اندازی نهضت تولیدات مردمی است که این نگاه به جد دنبال میشود.
در واقع ایجاد فضای تعاملی میان مردم و مستندسازان و احترام به نظر و علاقه شنوندگان رادیو هم از دیگر مزیتهای این رویداد است. جشنواره مستند پژواک نیز همچون بسیاری دیگر از جشنوارههای رادیو با مشارکت عموم مردم برگزار میشود. به این ترتیب که برای همه مردم این امکان فراهم شد تا بهترین فیلمهای مستند از نگاه خود را انتخاب و در این جشنواره شرکت دهند. بدون تردید نظرات مردمی نیز به تقویت فعالیت رادیو در زمینه تولید و پخش آثار مستند کمک میکند.
از سوی دیگر دوری از کلیشههای رایج، خلق و اجرای طرحهای نو، تحولی عمیق در محتوا و اضافه شدن بخشهای ویژه همچون وعده صادق و... حاصل توجه جشنواره پژواک در سومین دوره است.
مراسم افتتاحیه این جشنواره همزمان با سالروز ۸۴ سالگی رادیو برپا شد و برگزیدگان بخشهای برنامههای مستمر، مستندهای مستمر، مشاغل و مستندنگاری اعلام شدند. اکنون که به روزهای اختتامیه نزدیک میشویم، قرار است برگزیدگان راویان حقیقت در بخشهای اصلی، ویژه و مردمی اعلام شود و تندیسهای طلایی در دستان راویان حقیقت در رادیو قرار بگیرد.